استفاده از عطر نقش بسزایی در افزایش جذابیت افراد دارد و به نوعی مکمل تیپ آنها به شمار میرود. برای تهیه عطر مواد مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند که از مهم ترین آنها میتوان به اسانس، تثبیت کننده، حلال و ترکیبات معطر اشاره کرد. اگر چه در تهیه هر عطری از بیش از یک نوع اسانس و رایحه استفاده میشود اما عطرهای مردانه به صورت کلی عطرهایی سنگینتر و با رایحهای تلختر ویژه آقایان هستند.
عطر مردانه
شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین عطرهای موجود در بازار کدام مدلها هستند؟
در حقیقت پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد زیرا علاوه بر سلیقه افراد فاکتورهایی نظیر متناسب بودن با فصل، جایگاه اجتماعی و شغلی، روحیه و انرژی افراد، شخصیت آنها و نیز نوع پوستشان در تعیین بهترین عطر برای هر فردی دخیل میباشند.
رایحه بکار رفته در تهیه عطر
علاوه بر عطرهای اورجینال موجود در بازار تمامی عطرهای فیک نیز بر اساس ۴ رایحه اصلی و پایهای تولید میشوند که افراد بهتر است بر اساس فصلی که در آن قرار دارند اقدام به خرید مناسبترین رایحه کنند. این ۴ رایحه به شرح زیر میباشند:
-عطرهای شاداب و ملایم و دارای بوی گل قابل استفاده در فصل بهار
-عطرهای سرد، خنک و غلیظ تر قابل استفاده در تابستان
-عطرهای گرم و چوبی مناسب برای پاییز
-عطرهای خاورمیانهای و مرطوب قابل استفاده در زمستان
تقسیمبندی انواع عطر بر اساس ماندگاری و پخش بو
ماندگاری و پخش بو را شاید بتوان مهمترین فاکتورهای موجود درباره عطرها دانست. در حقیقت هر چه ماندگاری عطری بیشتر باشد، رایحه و بوی آن مدت زمان بیشتری روی لباسها باقی میماند البته بین ماندگاری و پخش بوی عطرها رابطه عکس برقرار است و هر چقدر پخش بوی عطری بیشتر باشد ماندگاری آن کمتر است. علت این موضوع نیز میزان الکل موجود در عطرها میباشد. به طور کلی هر چقدر الکل موجود در یک نمونه عطر بیشتر باشد،ماندگاری آن کمتر میشود.
عطرها را بر حسب مدت زمان ماندگاریشان میتوان به ۴ دستهی پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن تقسیم کرد:
عطرهای پرفیوم به دلیل غلظت زیاد و مقدار کم الکل ماندگاری بسیار زیادی دارند از این رو گرانترین مدل عطر به شمار میروند و تنها یکبار استفاده از این عطرها رایحه آن را برای چند روز متوالی روی لباس شما نگه میدارد.
عطرهای ادوپرفیوم دارای غلظت و عصاره روغن کمتر نسبت به پرفیومها میباشند در نتیجه قیمت مناسبتری دارند. هر چند که ماندگاریشان به مراتب کمتر میباشد.
عطرهای ادوتویلت اما به علت قیمت پایینتر نسبت به دو مدل قبل، طرفداران پر شماری دارند. اسانس روغنی موجود در این عطرها کمتر بوده لذا جزو عطرهای سبک محسوب میشوند و ماندگاری در حد ۳ تا ۴ ساعت دارند.
ادکلنها اما بیشترین میزان الکل، کمترین میزان اسانس و پایینترین قیمت ممکن را دارا هستند و رایحه آنها نیز به سرعت از بین میرود.
امروزه اما برخی از فروشندگان عطر و ادکلن با خارج کردن مقداری از الکل عطر سعی میکنند ماندگاری آن را بالا ببرند تا جایی که دیگر نمیتوان بین عطرهای فیک و اصل تمایزی قائل شد. توجه داشته باشید که عطرهای اصل اغلب از قیمت بیشتری برخوردار هستند بنابراین با یک بار هزینه کافی برای خرید عطر میتوانید از خرید نمونههای فیک و نامناسب جلوگیری کنید.
رایحه و نت عطر
عطرهای مردانه دارای سه رایحه یا نت اولیه، میانی و پایانی هستند. رایحه اولیه در عطرهای مردانه همان بوی تندی است که به محض استفاده از عطر قابل استشمام است. این عطر تند که از رایحه میوههایی نظیر پرتغال، لیمو و برخی گیاهان گرفته میشود، ماندگاری بسیار پایینی دارد و به سرعت تبخیر شده و عطرش از بین میرود. بلافاصله پس از از بین رفتن اثر این رایحه، رایحه میانی که از گلها، میوهها و یا ادویهها بدست آمده است قابل استشمام است. ماندگاری رایحه میانی چیزی حدود ۱۰ دقیقه یا کمی بیشتر است. رایحه پایانی اما به طور معمول پس از گذشت ۳۰ ثانیه از مصرف عطر به مشام میرسد و تا چند ساعت ماندگاری خواهد داشت. این رایحه بویی همانند چوب و یا ادویهها دارد.
اسامی برخی از عطرهای مردانه مخصوص
شاید تا کنون اسامی برخی عطرهای خاص نظیر دیزاینری و آرتیزانی به گوش شما خورده باشد. این اسامی در حقیقت معرف نوع خاصی از عطرهای مردانه میباشند که به صورت خاص در بازار عرضه میشوند. بنابراین بد نیست نگاهی به آنها داشته باشیم:
عطرهای دیزاینری: این دسته از عطرها بر اساس سلیقه افراد خاص و توسط برندهای نامی تولید و به بازار عرضه میشوند.
عطرهای نیش: این عطرها ضمن داشتن رایحه و طراحی یونیک در تعداد محدود برای افراد ثروتمند و خاص تولید میشوند.
عطرهای آرتیزانی: عطرهای آرتیزانی مدل جمع و جور و کوچک شده عطرهای نیش هستند که اغلب در مراکز نام اشنا و معتبر و به شکل آنلاین قابل خریداری هستند.